Usahawan Vinod Sekhar ikrar lakukan lebih baik 'peluang kedua kehidupan'


Datuk Vinod Sekhar bersama doktornya selepas pemindahan jantung yang berjaya di Hospital Apollo di Chennai, India. – Gambar The Vibes, 14 Julai 2024.

AHLI perniagaan Vinod Sekhar berikrar untuk melakukan yang lebih baik dalam kehidupan selepas dia diberi peluang kedua berikutan kejayaan pemindahan jantung baru-baru ini.

Hanya selepas percubaan ketujuh di Hospital Apollo di Chennai, India, hartawan itu mengatasi kemungkinan apabila dia dipadankan dengan jantung daripada pemandu kereta pelancong yang maut dalam kemalangan.

Berkongsi situasi hidup dan matinya, Vinod berkata dia mengalami kesakitan ketika dalam penerbangan dari Chennai ke Kuala Lumpur pada Januari tahun lalu, membawa kepada kemasukan segera di unit rawatan rapi di mana dia dimaklumkan oleh pakar kardiologi bahawa dia memerlukan pemindahan jantung. Dia diletakkan dalam senarai menunggu untuk penderma organ di bawah undang-undang India.

Penerbangan itu terpaksa berpatah balik ke Chennai, semasa dalam perjalanan ke Malaysia. Dia sudah pun mengalami masalah jantung pada awalnya.

Jantungnya kemudiannya didapati beroperasi pada EF (ejection fraction) 18% - 20%.

Sepanjang sembilan bulan berikutnya tahun lepas, terdapat enam percubaan yang gagal untuk menanam jantung baru kerana Vinod mempunyai sistem imun yang kuat yang menjadikannya lebih sukar untuk mencari penderma yang sepadan.

Sejurus sebelum percubaan ketujuh, EF jantungnya telah jatuh ke fungsi 10% dan dia benar-benar berada di peringkat akhir.

Kini dengan sokongan padu dan doa keluarga dan rakan-rakannya, EF untuk jantung baharunya berdegup kuat pada 76% - ianya satu keajaiban perubatan.

Walaupun masih kritikal, kerana jantung memerlukan masa untuk diterima dan diubati oleh badan, Vinod telah kembali ke Malaysia untuk meneruskan kepimpinan kumpulan Petra Consultingnya.

Kumpulan Petra memiliki Petra News Sdn Bhd yang mengendalikan tiga portal berita - malaysianinsight.com, thevibes.com dan getaran.my.

Vinod telah tiada selama hampir 18 bulan.

Pasukan pemindahan itu diketuai oleh beberapa pakar terkemuka India dan pakar bedah pemindahan jantung dan paru-paru terkemuka dunia - Dr Paul Ramesh Thangaraj dan Dr Madhan Kumar, yang juga pakar perubatan peribadi Vinod sejak dia mendapati jantungnya lemah.

Pemindahan yang berjaya dilakukan di Chennai dan keseluruhan prosedur mengambil masa kira-kira 10 jam.

Vinod menerusi siaran media sosial dan perbualan dengan keluarga, rakan dan kakitangan, berkongsi bahawa dia melakukannya dengan baik di luar jangkaan.

“Kesakitan yang berkaitan dengan pembedahan telah berkurangan dengan ketara. Bagaimanapun, berjalan naik dan turun tangga menyebabkan kesakitan yang teruk tetapi itu lebih baik daripada tujuh hari lalu. Saya bertambah baik dari hari ke hari. Masih dalam dos ubat yang berat (steroid , imunosupresan, dll) yang tidak menyenangkan tetapi mereka akan mengurangkannya pada bulan-bulan akan datang.

“Kami melakukan biopsi ketujuh di Chennai. Keputusan yang mungkin berkisar antara 0, 1A, 1B, 2A hingga 3B. Untuk pemindahan nampaknya sehingga 1A dan 1B adalah baik. Dalam kes saya ia adalah 0 (tiada penolakan langsung). Tujuh biopsi berturut-turut.

“Tiada yang dapat menjelaskannya selain orang lain sedang membuka jalan untuk saya. Dan anda semua mempunyai janji saya bahawa saya tidak akan duduk di atas kejayaan saya. Saya akan menggunakan jalan yang telah dibuka untuk apa sahaja yang saya harapkan.

“Tetapi bukan hanya hasil kejayaan saya perolehi yang saya rasa diberkati. Ia juga mengenai lelaki yang mati mengejut dan memberi saya peluang untuk hidup,” katanya.

Vinod mendedahkan dia berjaya mendapatkan akses kepada latar belakang pendermanya.

Wira Vinod ialah bapa tunggal kepada empat anak (berumur 9-16 tahun), tiga perempuan dan seorang lelaki. Dia bekerja sebagai pemandu kereta pelancong dan beliau adalah seorang bapa yang baik yang bekerja keras untuk menjaga keluarganya.

“Apa yang saya diberitahu, dia adalah lelaki yang baik,” kata Vinod.

Isteri lelaki itu meninggal dunia sembilan tahun lalu.

“Kematiannya telah memastikan saya hidup. Dan itu adalah sesuatu yang sukar untuk saya terima.

“Apabila kami bertanya tentang anak-anak, kami diberitahu kerana tiada saudara yang mempunyai pendapatan untuk menjaga mereka, mereka mungkin akan berpecah dan yang lebih muda ditempatkan di rumah kebajikan kerajaan.

“Makcik mereka mahu menerima mereka, tetapi ia adalah mustahil untuknya dari segi kewangan.”

Jadi Winy Yeap (isteri Vinod) dan dia memutuskan untuk menubuhkan tabung amanah persendirian yang akan menyediakan dana yang mencukupi untuk ibu saudara itu menjaga mereka berempat, supaya mereka tidak akan berpisah.

“Dana itu adalah sehingga mereka boleh menamatkan pengajian. Saya tahu ia tidak mencukupi untuk apa yang telah diambil daripada anak-anak. Tetapi mereka akan tahu jantung bapa mereka masih di sini untuk menjaga mereka.

“Satu-satunya permintaan mereka adalah untuk mengambil gambar saya dan berjumpa dengan saya apabila saya sudah bersedia. Mereka mahukan gambar itu supaya mereka tahu di mana sebahagian daripada bapa mereka berada. Dan siapa yang dia selamatkan.”

“Saya tidak berani dan pastinya tidak boleh mensia-siakan kehidupan kedua ini,” tambah Vinod. – 14 Julai, 2024.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen