Wajarkah nepotisme dibiarkan atas nama kecekapan?


Suami Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh telah menerima kontrak kerajaan RM25 juta untuk projek perintis transit responsif di Selangor.– Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Jun, 2024.

APABILA bercakap mengenai kredibiliti dan keberkesanan, adakah nepotisme dan kronisme perlu diberi manfaat daripada keraguan?

Atau patutkah seseorang meratapi kebenaran yang pahit bahawa pertalian darah akhirnya merampas masyarakat daripada perkhidmatan terpuji?

Memandangkan senario sekarang di Malaysia, nepotisme dan kronisme nampaknya telah meragut nyawanya sendiri dan semuanya atas sebab yang salah.

Kes yang melibatkan pasangan ahli politik, Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh adalah satu contoh.

Suami Yeoh, Ramachandran Muniandy ialah pengasas bersama dan ketua pegawai eksekutif Asia Mobilti, syarikat itu menganugerahkan projek perintis Demand Responsive Transit (DRT) RM25 juta oleh negeri terkaya di Malaysia, Selangor.

DRT ialah perkhidmatan perkongsian pengangkutan yang mengumpulkan penumpang berdasarkan lokasi dan menghantar kenderaan dengan sewajarnya. Menariknya, sistem ini melaraskan laluan atas permintaan, tidak seperti perkhidmatan konvensional dengan laluan dan jadual tetap.

Asia Mobiliti yang menerima projek DRT menimbulkan kemarahan dan kemarahan ramai dengan seorang pengguna media sosial melalui pengendali Aduan Rakyat mempersoalkan merit pemilihan syarikat dan sama ada tender terbuka berlaku.

Turut menjadi tumpuan nepotisme ialah timbalan ketua menteri II Pulau Pinang Jagdeep Singh Deo yang bapa mentuanya, Baldev Singh Gurchan Singh dilantik sebagai pengerusi Lembaga Rayuan bagi Enakmen Kebebasan Maklumat 2012.

Baldev bagaimanapun menolak tawaran itu untuk mengelak daripada mencetuskan kontroversi.

Jagdeep berkata keputusan itu dibincangkan dan disahkan pada mesyuarat exco kerajaan negeri.

“Semua orang tahu siapa Baldev kerana dia adalah salah seorang peguam paling kanan. Dia dipilih berdasarkan pengalaman dan kemahirannya, tidak lebih atau kurang,” kata Jagdeep.

Baldev yang berusia 80 tahun telah mengumpul enam dekad pengalaman dalam amalan undang-undang.

Jagdeep yang tidak berpuas hati merungut adalah “tidak adil untuk menghukum seseorang hanya kerana dia mempunyai pertalian dengan pemimpin”.

“Apakah perasaan anda jika bapa mertua anda dinafikan sebarang jawatan hanya kerana kedudukan anda sendiri dalam masyarakat.”

Jawatan itu tidak menawarkan keuntungan kewangan kepada Baldev dan sebaliknya berorientasikan perkhidmatan komuniti.– 26 Jun, 2024.

Berita penuh di sini.


Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen