Siapa minta projek PJD Link dihidupkan semula, tanya ahli Parlimen PJ


Projek PJD Link sepanjang 14.9km itu akan menghubungkan Bandar Utama ke Bukit Jalil sebelum ini mendapat bantahan keras daripada penduduk setempat.– Gambar fail The Malaysian Insight, 5 Julai, 2024.

KERAJAAN Selangor mesti menjelaskan bagaimana projek lebuh raya Petaling Jaya Traffic Dispersal Link (PJD Link) yang sebelum ini dibatalkan kembali dilaksanakan, kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Lee Chean Chung.

Lee berkata, beliau terkejut dengan pengumuman Exco Selangor Izham Hashim semalam bahawa PJD Link dan enam projek lebuh raya lain kini kembali dalam pertimbangan kerajaan negeri.

“Ia bercanggah dengan keputusan kerajaan persekutuan pada 17 April 2024 bahawa konsesi itu telah dihentikan.

“Sekarang, siapa yang meminta cadangan lebuh raya ini dimasukkan ke dalam draf Rancangan Struktur Selangor?” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambahnya, pengumuman projek PJD Link akan diteruskan lagi akan menyebabkan kekeliruan dan hilang keyakinan dan kepercayaan orang ramai terhadap kerajaan.

“Memandangkan pilihan terbaik adalah untuk orang ramai mempunyai ketelusan dan keterlihatan terhadap apa yang berlaku dalam beberapa tahun kebelakangan ini, saya sekali lagi menyeru kerajaan untuk menyahklasifikasi sebahagian daripada perjanjian konsesi yang dianggap penting untuk menilai kesan undang-undang dan kewangannya kepada kerajaan,” tambahnya.

Semalam, Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam Selangor, Pemodenan Pertanian dan Industri Asas Tani Izham berkata Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) kini akan memutuskan projek PJD Link.

Izham berkata Putrajaya meminta projek itu dikaji semula selepas syarikat konsesi membuat penambahbaikan kepada sekurang-kurangnya lima kawasan di sepanjang lebuh raya yang dicadangkan itu.

“Terdapat penambahbaikan dan perubahan dilakukan kepada lima atau enam lokasi di sepanjang lebuh raya yang dicadangkan.

“Mitigasi yang dibuat ke atas lebuh raya yang dicadangkan kelihatan baik (di atas kertas).

“MTES sedang meneliti perkara itu dan akan memutuskan sama ada perubahan dan penambahbaikan yang dibuat ke atas lebuh raya yang dicadangkan itu memenuhi semua keperluan,” katanya kepada Dewan Undangan Negeri Selangor.

Izham berkata, kerajaan negeri memaklumkan projek pembinaan lebuh raya PJD Link untuk melaksanakan penilaian impak sosial (SIA) baharu membabitkan lokasi cadangan di mana perubahan dan penambahbaikan dicadangkan.

Cadangan PJD Link sepanjang 14.9km itu akan menghubungkan Bandar Utama ke Bukit Jalil, sebagai satu cara untuk menyuraikan lalu lintas dan mengurangkan kesesakan lalu lintas di Petaling Jaya.

Dilaporkan bahawa kerajaan persekutuan, pada 17 April, memutuskan untuk tidak meneruskan projek pembinaan lebuh raya PJD Link selepas pemegang konsesi gagal memenuhi enam daripada 11 syarat.

Projek yang dianggarkan menelan belanja lebih RM2 bilion itu diluluskan pada April 2022 oleh kerajaan persekutuan terdahulu di bawah bekas perdana menteri Ismail Sabri Yaakob

Ia telah menghadapi bantahan keras daripada penduduk tempatan. – 5 Julai, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen