Pakatan harap pengundi muda keluar mengundi di Sg Bakap


PAKATAN Harapan (PH) mengharapkan pengundi muda untuk memberi kelebihan pada pilihan raya kecil Sungai Bakap esok.

Calon PH Dr Joohari Ariffin serta Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow berkata pengundi muda ini mesti mengundi jika mereka menghargai kerja keras kerajaan perpaduan yang memerintah.

Mereka juga mahu pengundi muda yang bekerja atau belajar di tempat lain pulang mengundi.

Joohari berkata sokongan kepada pengundi muda akan menjadi petanda baik untuk masa depan Sungai Bakap.

Beliau juga berjanji menubuhkan pusat sehenti untuk belia memperoleh kemahiran jika menang.

“Latihan teknikal dan vokasional, serta celik komputer boleh menyediakan kemahiran yang boleh membawa kepada pekerjaan berkualiti,” katanya dalam janjinya untuk pengundi muda.

Untuk menarik pengundi muda, Joohari juga telah mendekati mereka dalam ruang digital.

Beliau baru-baru ini berhubung dengan belia yang berminat dalam sukan digital melalui program yang melibatkan sukan digital atau kejohanan e-sukan.

“Ini adalah salah satu pendekatan yang kami gunakan, selain media sosial, untuk mendekati golongan muda,” katanya.

Joohari berdepan calon Perikatan Nasional, Naib Pengerusi PAS Nibong Tebal Abidin Ismail dalam pilihan raya kecil ini.

Kerusi Sungai Bakap kosong berikutan kematian penyandangnya Nor Zamri Latiff daripada PAS/Perikatan 24 Mei lalu akibat radang di perut.

DUN itu mempunyai 39,279 pemilih berdaftar, di mana hampir 60% daripadanya adalah Melayu, diikuti Cina (22.54%), India (17.39%) dan lain-lain (0.71%).

Terdapat ramai pengundi muda di kawasan ini yang terkenal dengan industri dan kilangnya.

Chow dalam pada itu berkata bahawa peratusan keluar mengundi mungkin memainkan peranan penting dalam menentukan keputusan pilihan raya kecil itu.

Beliau berkata, lazimnya dalam pilihan raya kecil di mana pertaruhannya lebih rendah, peratusan keluar mengundi adalah sekitar purata 65% tetapi PH mahukan lebih tinggi pada 70% untuk mempertaruhkan tuntutan kukuh terhadap kerusi DUN itu.

“Kami menjangkakan pertarungan sengit. Setiap undian penting dan kami mahu penyokong kami dan mereka yang percaya kepada matlamat kami untuk Malaysia yang lebih baik kembali dan mengundi,” kata Chow.

Beliau menambah bahawa PH mempunyai tugas yang kuat di hadapan kerana kehilangan 1,500 undi pada pilihan raya negeri yang lalu pada Ogos, jadi terdapat banyak kerja asas yang perlu dilakukan.

Bagaimanapun dia optimis dengan persembahan yang baik.

Sementara itu, penganalisis politik Rahmad Isahak berkata peratusan keluar mengundi mungkin berpunca daripada cara golongan belia berhubung dengan isu-isu sekarang.

Beliau berkata, terdapat banyak isu berteraskan Melayu yang mendominasi kempen tersebut.

Sebelum ini, Undi18 memberitahu The Vibes, ia telah mula mengadakan pelbagai program dalam talian menerusi media sosial bagi menarik pengundi muda kembali ke PRK Sungai Bakap.

Ia berkata ia menjangkakan kadar keluar mengundi belia sekitar 55% memandangkan ramai yang bekerja dan belajar di luar bandar.

Awal minggu ini, Perdana Menteri Anwar Ibrahim mengingatkan pengundi Sungai Bakap khususnya golongan muda supaya memberi peluang kepada Joohari mewakili mereka supaya lebih banyak program dan pembangunan infrastruktur dapat dilaksanakan secara menyeluruh di sana. – 5 Julai, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen


  • Hi guys, i dont have much to say now now, Than to say thanks to Dr. Monday for rescuing me and my family from poverty, and for getting my husband and my Job back, i love playing lottery , but winning is my biggest problem, Ill never forget the day i come in contact with Dr Monday, whose lottery spell make me a winner, some million Dollars , after giving me a sure winning numbers within 3 days to play,my financial status is settled for good,now i have started to live my dream life after 12 years of playing the lottery A big thanks to Dr Monday, am grateful for all you have done for me and family, he can be reach on ViaWhatsApp +234 705 993 7909

    Dimuat naik 1 jam yang lalu oleh Blessed life2 · Ulasan