Tiada kenaikan harga gula, kata Fuziah


Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Fuziah Salleh sambil menolak spekulasi berterusan mengenai kenaikan harga gula. – Gambar fail The Malaysian Insight, 30 Jun, 2024.

KERAJAAN tiada rancangan untuk menaikkan harga gula, kata Fuziah Salleh sambil menolak spekulasi berterusan mengenai kenaikan harga.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) itu berkata tiada perbincangan atau keputusan dibuat dalam mesyuarat Kabinet mengenai perkara ini.

Beliau juga berkata kerajaan beberapa kali menegaskan pendiriannya mengenai perkara ini.

Fuziah menjelaskan spekulasi mengenai kemungkinan kenaikan harga muncul pada April lalu selepas aduan daripada industri yang meminta kenaikan Harga dengan alasan kerugian sebanyak 88 sen setiap kilogram gula yang dihasilkan.

“Untuk mengatasi masalah ini, kerajaan memberikan insentif bulanan berjumlah RM42 juta untuk menstabilkan harga bekalan.

“Langkah ini bertujuan untuk mengelakkan pemberhentian pengeluaran akibat kerugian kewangan,“ katanya kepada pemberita di Nibong Tebal hari ini, lapor Bernama.

Beliau berkata spekulasi timbul kerana tempoh program insentif kerajaan yang tidak tentu yang masih berterusan sehingga kini.

Pada April kementerian mengumumkan kerajaan akan memutuskan mekanisme untuk menstabilkan bekalan gula termasuk pertimbangan Harga pada suku kedua tahun ini.

Menteri Armizan Mohd Ali menunjukkan penilaian terhadap mekanisme yang berpotensi termasuk cadangan untuk mengekalkan stok gula, memberikan subsidi atau melaraskan harga kawalan yang kini ditetapkan pada RM2.85 per kilogram. – 30 Jun, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen