Jangan politikkan hasrat Putrajaya bantu kaum India, kata Ramanan


Ravin Palanisamy

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Ramanan Ramakrishnan (tengah) bersama penerima bantuan kewangan program BRIEF-i. – Gambar The Malaysian Insight, 30 Jun, 2024.

PUTRAJAYA sedang melakukan yang terbaik untuk membantu memartabatkan masyarakat India dan usahanya tidak boleh diperkecilkan atau dipolitikkan oleh pengkritik, kata Ramanan Ramakrishnan.

Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi berkata pengkritik ini, yang sebahagian besarnya adalah pemimpin ideologi politik yang berbeza daripada masyarakat, harus berhenti membangkitkan penyelewengan perkauman dalam agenda kerajaan.

Beliau sebaliknya mencabar pemimpin-pemimpin ini untuk membuktikan apa yang telah mereka lakukan untuk memartabatkan kaum India semasa mereka berkuasa.

“Ada yang akan bercakap dengan lantang sekarang tetapi apabila mereka berada di kedudukan selama bertahun-tahun atau telah menjadi wakil rakyat, mereka tidak berbuat banyak.

“Ada juga pemimpin ini yang dilantik sebagai senator dan ditugaskan untuk mengendalikan dana Unit Transformasi Orang India Malaysia (Mitra). Beliau memulangkan hampir RM98 juta kepada kerajaan daripada RM100 juta yang diperuntukkan untuk masyarakat.

“Namun, mereka ini adalah orang yang kini mengkritik saya dan agenda kerajaan dalam mahu meningkatkan taraf hidup masyarakat India,” kata Ramanan kepada The Malaysian Insight dalam satu temu bual baru-baru ini.

Walaupun Ramanan tidak menamakan sesiapa, jelas sasarannya ialah bekas timbalan menteri II Pulau Pinang P. Ramasamy dan bekas senator P Waytha Moorthy.

Pada awal Jun, Ramanan mengumumkan bahawa Bank Rakyat memperuntukkan RM50 juta melalui program Bank Rakyat Indian Entrepreneur Financing-i (BRIEF-i) untuk membantu usahawan India yang mengendalikan perusahaan mikro, kecil dan sederhana dari segi modal kerja dan perbelanjaan modal untuk perniagaan. pengembangan.

Bagaimanapun, program itu mendapat kritikan selepas pemohon mengadu tentang terma dan syarat yang sukar untuk dipenuhi.

Restoran dan kedai makan India yang mendapatkan bantuan kewangan melalui BRIEF-i berkata mereka diminta kembali dengan pensijilan halal untuk melayakkan diri mengikuti program itu.

Ini telah menyaksikan Ramanan mendapat kecaman, dengan Ramasamy berkata timbalan menteri itu gagal atau sengaja menyembunyikan maklumat mengenai syarat yang dilampirkan untuk bantuan kewangan.

Waytha Moorthy dalam pada itu berkata mengenakan syarat halal adalah tidak praktikal untuk perniagaan bukan Islam.

Penjelasan Ramanan bahawa mempunyai sijil halal adalah baik untuk kedai makan India juga tidak begitu baik.

Ketika ditanya mengenai isu ini, Ramanan memberitahu The Malaysian Insight syarat halal bukanlah satu keperluan langsung tetapi hanya “menasihati” bank itu dalam kedudukannya sebagai bank patuh Syariah.

Beliau juga berkata bilangan perniagaan bukan Bumiputera yang mendapat sijil halal adalah tinggi dan bukan sesuatu yang luar biasa.

Diterima baik masyarakat

Ahli Parlimen Sungai Buloh itu berkata, program BRIEF-i terus mendapat sambutan positif daripada masyarakat India.

Beliau berkata setakat 27 Jun lalu, sebanyak 43 permohonan untuk program itu bernilai RM3.8 juta telah diluluskan bank, dengan penerima pinjaman tertinggi mendapat RM1 juta.

Dalam tempoh sama, Ramanan berkata program BRIEF-i merekodkan lebih 1,000 permohonan daripada usahawan India di seluruh negara.

Daripada jumlah itu, sebanyak 135 permohonan membabitkan pembiayaan RM5.7 juta sedang diproses, katanya.

Semakan dengan Bank Rakyat menunjukkan majoriti permohonan adalah dari sektor Makanan dan Minuman, diikuti oleh pengangkutan dan logistik, serta kedai serbaneka.

Ramanan berkata, beliau menjangkakan bank itu akan meluluskan keseluruhan permohonan bernilai RM50 juta menjelang Ogos tahun ini.

“Dalam tempoh 14 hari, kami sudah mencecah 10% daripada jumlah itu,” katanya sambil menambah bahawa beliau akan meminta Bank Rakyat untuk pembiayaan tambahan jika permintaan itu ada.

“Untuk mendapatkan kelulusan pinjaman, pemohon perlu memastikan mereka mempunyai kertas kerja dan dokumen yang diperlukan.

“Kita telah permudahkan proses permohonan semampu yang boleh dan kita boleh lihat pinjaman RM1 juta pun diluluskan dalam tempoh 14 hari.

“Ini kerana kita termasuk yang ada di Bank Rakyat mahu memudahkan rakyat,” katanya.

Valliamma, 49, yang merupakan antara penerima BRIEF-i, berkata pinjamannya bernilai RM220,000 diluluskan dalam tempoh tiga hari sahaja.

Ramanan turut menasihati mereka yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan bantuan kewangan BRIEF-i supaya tidak berputus asa.

Ramanan berkata beliau akan merujuk permohonan yang ditolak itu kepada bantuan Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Nasional (Tekun Nasional).

“Terdapat RM50 juta dalam program BRIEF-i, RM30 juta lagi peruntukan di bawah Tekun Nasional, dan RM50 juta lagi geran di bawah Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) untuk memperkasakan wanita India.

“Kerajaan sedang meninjau untuk memperkenalkan pelbagai inisiatif bagi membantu kaum India, supaya tidak ada yang ketinggalan,” kata timbalan ketua penerangan PKR itu.

Pada Mei lalu, Perdana Menteri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak pernah meminggirkan masyarakat India.– 30 Jun, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen