Mengapa Langkawi perlu kekal terbuka kepada semua pengunjung


Mustafa K. Anuar

Cadangan untuk menjadikan Langkawi sebagai destinasi pelancongan pilihan Muslim menerima kritikan daripada orang ramai. – Gambar fail The Malaysian Insight, 26 Jun, 2024.

CADANGAN untuk menjadikan Langkawi sebagai destinasi pelancongan pilihan Muslim menerima kritikan daripada orang ramai terutamanya mereka yang berada dalam industri pelancongan.

Reaksi sedemikian timbul berikutan jawapan yang diberikan oleh Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Khairul Firdaus Akbar Khan kepada pertanyaan Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok di Parlimen baru-baru ini mengenai sekatan yang dikenakan ke atas pelancong berkaitan meminum alkohol atau memakai pakaian terdedah.

Beliau berkata pelancongan pasaran khusus ini adalah untuk memberi tumpuan kepada keluarga dan “lebih kepada kerohanian” di Malaysia di mana jika boleh ditambah, rasuah adalah berleluasa dan hampir menjadi cara hidup.

Tidak mengejutkan, para pemain industri dan ahli perniagaan lain di pulau ini di Kedah amat bimbang kerana peralihan tumpuan ini akan memberi kesan buruk kepada mereka kerana ini akan merendahkan usaha untuk menarik pelancong bukan Muslim serta mendapatkan lebih banyak pendapatan.

Langkah ini juga merupakan satu perubahan dari slogan “Malaysia Truly Asia” yang merangkumi kepelbagaian budaya yang kononnya dimiliki Malaysia.

Kepelbagaian budaya kita selalu menjadi titik jualan, bukan sahaja dari sudut industri pelancongan tetapi juga sebagai kebanggaan negara.

Pelancongan khusus yang merupakan segmen khusus dalam industri pelancongan jelas sekali bertentangan dengan pelancongan massa serta imej Malaysia yang kononnya inklusif.

Timbalan menteri berhujah sudah ada beberapa negeri yang mengambil pendekatan sempit ini. Jadi Langkawi akan meniru dan bersaing dengan negeri-negeri ini untuk kumpulan pelancong yang hampir sama.

Persoalannya mengapa Langkawi perlu mengikut rancangan ini sedangkan ia mempunyai banyak lagi untuk ditawarkan kepada pelancong yang datang dari pelbagai bahagian dunia dan latar belakang yang berbeza?

Orang ramai pergi ke destinasi pelancongan bukan semata-mata untuk menikmati wain yang tersedia dan pantai yang disinari matahari. Terdapat perkara lain untuk mereka terokai dan tempat untuk bersantai.

Pelancong secara amnya tertarik kepada warisan budaya, acara dan festival budaya, keindahan semula jadi, makanan, membeli-belah, infrastruktur yang baik dan keselamatan. Langkawi harus memanfaatkan potensinya dengan mengambil kira faktor-faktor ini.

Itulah sebabnya Bali sebagai contoh tidak memasarkan lokasinya sebagai pusat pelancongan kerohanian bagi penganut Hindu. Ia mempunyai apa yang diperlukan untuk menarik pelancong dari pelbagai benua dan agama.

Bali memenuhi keperluan ramai pengunjung. Sebagai contoh, selain daripada daging khinzir terdapat juga makanan halal yang disajikan. Malah mereka juga mempunyai surau di sebelah bangunan tempat persembahan budaya berasaskan Hindu diadakan dan dinikmati oleh pelbagai orang.

Sudah tentu terdapat aspek-aspek tertentu dalam tradisi budaya Bali dan tempat-tempat “suci” yang perlu diketahui dan dihormati oleh pelawat dari seluruh dunia.

Untuk hal itu ramai pelancong - tanpa mengira asal usul agama atau budaya mereka - melawat Borobudur, kuil Buddha terbesar di dunia yang terletak di Jawa Tengah.

Begitu juga berjuta-juta pelancong melawat Rom setiap tahun untuk meneroka sejarah, seni dan budaya. Ini termasuk penganut Katolik dan orang lain dari pelbagai agama.

Seperti yang dinyatakan di atas, kebanyakan orang melawat sesuatu tempat juga untuk mempelajari sesuatu tentang masyarakat yang berkenaan.

Sebahagian daripada mereka mungkin ingin tahu sejauh mana pandangan sempit mengaburkan pemikiran sesetengah pemimpin Malaysia dalam menggubal dasar kerajaan. – 27 Jun, 2024



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen