Sijil halal bantu kembangkan perniagaan kedai makan India, kata timbalan menteri


R.Ramanan berkata tidak salah untuk pengusaha makanan dan minuman India mendapatkan pensijilan halal kerana ia boleh meluaskan pasaran mereka untuk merangkumi pelanggan Islam. – Gambar Facebook, 21 Jun, 2024.

TIDAK salah untuk pengusaha makanan dan minuman India mendapatkan pensijilan halal kerana ia boleh meluaskan pasaran mereka untuk merangkumi pelanggan Islam, kata Timbalan Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi R. Ramanan.

Ramanan berkata demikian sebagai tindak balas kepada pihak tertentu yang menimbulkan isu mengenai keperluan pemilik restoran India mendapatkan pensijilan halal apabila memohon bantuan di bawah dana usahawan India Bank Rakyat.

Ahli Parlimen Sungai Buloh itu berkata syarat halal itu bukanlah satu syarat langsung tetapi bank itu menyarankan adalah lebih baik jika perusahaan makanan mempunyai pensijilan halal kerana mereka boleh mengembangkan perniagaan mereka dengan lebih cepat.

“Hampir semua kedai makan utama di negara ini mendapat pensijilan halal dan Malaysia adalah peneraju global dalam hal standard Islam seperti itu,” katanya selepas bertemu penduduk India di Bandar Tasek Mutiara 5 di Sungai Bakar, Pulau Pinang hari ini.

Menjelaskan keadaan itu Ramanan berkata ada pihak tertentu berusaha untuk menyemarakkan semangat perkauman dengan mempersoalkan keperluan Bank Rakyat untuk sijil halal.

Beliau memetik contoh rangkaian Restoran Nasi Kandar Pelita yang berkembang pesat selepas pemiliknya yang berasal dari Pulau Pinang M. Ramesh memutuskan untuk mendapatkan kelulusan halal.

Hari ini Ramesh juga memiliki hotel terbesar di Prai yang dipanggil The Light.

“Tidak salah dengan cadangan ini. Walaupun pengusaha restoran India tidak mempunyai sijil halal kami masih boleh memproses permohonan mereka untuk mendapatkan bantuan. Kami hanya menasihati mereka untuk memilikinya supaya mereka dapat mengembangkan perniagaan mereka dengan lebih cepat,” katanya.

Ramanan berkata walaupun syarikat China sedang beralih ke Malaysia untuk mendapatkan pensijilan halal supaya mereka boleh meneroka pasaran global Muslim.

Pasaran pengguna dunia Islam dikatakan melebihi 1.9 bilion kira-kira 20% daripada populasi global.

Ramanan juga menegur bekas ahli politik Pakatan Harapan (PH) yang suka menggunakan isu polemik kaum, agama dan raja (3R) untuk memancing undi dengan mengatakan PH adalah gabungan yang membantu semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa dan agama mereka.

Malah katanya beliau semakin hilang sabar dengan ahli politik seperti itu yang menyamakan mereka dengan “pelawak dan badut” yang sengaja menggunakan 3R untuk mendapatkan keuntungan.

“Saya sedang berkira-kira untuk membuat laporan polis. Saya akan mempertimbangkannya lagi jika orang-orang tersebut menggunakan isu 3R, terutamanya jika diselitkan dengan pembohongan dan fitnah,” kata Ramanan.

Turut hadir dalam acara itu adalah calon Pakatan Harapan untuk Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Bakap, Dr Joohari Ariffin.

Sementara itu, Muda mengeluarkan kenyataan memaklumkan parti itu tidak akan bertanding, meninggalkan parti sosialis - PRM sebagai satu-satunya yang mungkin bertanding dalam pilihan raya tersebut. – 21 Jun, 2024.



Daftar atau log masuk di sini untuk komen.


Komen